Undersökningen uppmärksammad av Iotakt

Fredrik Antonsson (Iotakt) gjorde idag en intressant analys av förmodade reaktioner på min undersökning. Antonsson ser framför sig att de som är positiva till nuvarande migrationspolitik kan göra en liknande undersökning och hoppas de får ett annat resultat – men som han skriver, ”hittar man fel, så kan man knappast gå ut jublande med att 84% inte alls stämde, om sanningen säger 79% eller 72%.”

Själv tror jag inte att de med motsatt politisk åskådning i migrationspolitik kommer att ge sig på att göra en liknande undersökning. Dels för att jag öppet redovisar källmaterialet, vilket gör det lätt att se hur många extra domar de eventuellt tagit med i en alternativ undersökning, dels för att jag tror de inser jag inte skulle släppt källmaterialet om jag inte var övertygad om att statistiken inte ändrar sig nämnvärt. Framförallt för att jag tror de innerst inne vet att det är såhär verkligheten ser ut, men de drivs av en utopisk fantasi att allt blir bra så småningom och de ständigt växande problemen är bara utmaningar.

Antonsson tar upp möjligheten att jag kunde lämnat över mina forskningsresultat till någon annan för publicering, för att undvika ifrågasättande grundat på min politiska tillhörighet. Det var dock inte ett alternativ för traditionell media saknar intresse av att statistiken uppmärksammas och de på samma sida av det politiska spektrat i migrationsfrågan skulle tagit en risk med att backa mina resultat. Det blev nog bäst för alla att jag själv bär ansvaret för undersökningen. Men som alla vet finns det en perfekt publicist för denna typ av statistik, Brottsförebyggande Rådet, och jag känner glädje att min undersökning gjort att frågan om aktuell statistik åter hamnat i fokus hos många. Under ytan anar man frustration hos många debattörer, på alla sidor, att det saknas färsk och officiell statistik att mäta undersökningens resultat mot.

Samtidigt förstår jag Antonssons resonemang i ett vidare perspektiv med medborgarjournalistik. Utvecklingen av internet och sociala medier har gjort att tiotusentals kan läsa en undersökning som den jag gjort, men så länge den inte tränger igenom till traditionell media kan etablissemanget både inom media självt och inom politiken låtsas som att det regnar. Om information är makt så är etablerad media dess adel och först när information tränger igenom den barriären kan den hamna på maktens bord. Om undersökningen publicerats i en dagstidning med hälften så många läsare hade regeringen redan fått svara på frågor varför de fortfarande vägrar ge BRÅ i uppdrag att ta fram ny, officiell statistik över utlänningars brottslighet.

Iotakts hela inlägg kan läsas här

En reaktion till “Undersökningen uppmärksammad av Iotakt

Lämna en kommentar